ILK164CD Ð Sugarghost Ð Balls & Balloons.

Pressemelding til publisering April 2010.

Kontakt: Joakim Fr¿ystein Ð TLF: +47 46780734 Ð e-post: mail@sugarghost.net

Web: www.sugarghost.net - www.ilkmusic.com

AppleMark

Katalognr:       ILK164CD

Artist:              Sugarghost

Tittel:               Balls & Balloons

WEB:

www.sugarghost.net

www.myspace.com/sgrghst

www.ilkmusic.com

Fysisk

Distribusjon:   VME

Digital

Distribusjon:   Orchard

Joakim Fr¿ystein, slipper CD«en ÒSugarghost Ð Balls & BalloonsÓ pŒ K¿benhavn-selskapet ILK, 19. April 2010. Dette er oppf¿lgeren debutalbummet ÒSugarghost Ð Sweet SecretsÓ, som ble nominert til ÒDanish Music Awards Ð Jazz 2006Ó i kategoriene ҁrets Nye JazznavnÓ og ÒBeste Crossover Jazz UtgivelseÓ.

Plateslippet blir markert torsdag 22. April med konsert pΠtradisjonsrike MIR i toftesgate 69, i Oslo.

Sugarghost Ð Balls & Balloons er en dynamisk og kraftfull miks av elektronika, sangskriving og instrumentaler med en sterk personlig signatur. Joakim Fr¿ystein fortsetter innfallsvinkelen Òh¿yteknologi m¿ter fryktl¿s intuisjon i den elektroniske sf¾ren, hvor toner pulveriseres og lyder smeltes omÓ, en oppskriftt han vakte oppmerksomhet med da han lanserte debutalbummet.

De Œtte sporene pŒ ÒBalls & Balloons, hans andre solo-utgivelse, viser en utviklet symbiose mellom has viltvoksende elektronikk og en rekke forskjellige akustiske og elektriske instrumenter. Samplinger av skrammel og skrot smelter sammen med akustisk lap-steel, bass klarinett og trommer, mens improviserte pasasjer blir manipulert om til beats, ambiente teksturer og bakgrunner til fengende sanger. Visse passasjer har et snev av ÒclubÓ men med kr¿llete basslinjer og elastiske melodier. Andre strekk har fragmenter av country og frijazz, i tillegg til minimalistiske looper som kan minne om hans gode venner fra Berlin-labelet Scape~, Jan Jelinek og Pole, et selskap Fr¿ystein faktisk arbeidet med i Œrene med ÒAugust Engkilde presents EPO.

Gjestemusikerne er Anders Banke pŒ bass-klarinett og Emil de Waal pŒ trommer og elektronikk, som begge har v¾rt del av det utvidede live-oppsettet siden 2006.

PŒ ÒBalls & Balloons bruker Fr¿ystein stemme, gitarer, laptop, mandolin, el-bass, analogsynth, perkusjon, programmerte beats, hjemmelagde instrumenter og samplinger. Favorittinstrumentene og Ðlydene  finner han ofte pŒ loppemarkeder og andre alternative steder. PŒ denne mŒten er det nesten som om det var instrumentenes skjebne Œ fall i hendene pŒ ham. Deres unike og ofte ukjente historie blir en del av hans musikalske fortelling og bidrar til en helhet som er som er st¿rre enn summen av delene.

Enkelte gjenstander var ikke en gang laget med det formŒl Œ generere lyd. Kasserte springfj¾rer, askebegere fra mormors nedlagte bensinstasjon, sprettballer pŒ strengene og gnikking pŒ en ballong. Lydegenskapene i disse objektene er mer en ÒbivirkningÓ, sier Fr¿ystein, og fortsetter: ÒAlle ting har frekvenser som de resonerer ved. I enkelte bransjer brukes det mye penger pŒ Œ unngŒ dette. NŒr jeg lager musikk ¿nsker jeg Œ dyrke det fram og fŒ mest mulig ut av det. Hvis jeg kan fŒ det til Œ dirre blir det som regel fint!

Joakim Fr¿ystein  ble f¿dt i Oslo 1977 og vokste opp pŒ Ammerud i Groruddalen. I 11-Œrsalderen begynte han Œ spille gitar, og ble etterhvert aktiv i forskjellige band som bla. ¿vde i kjelleren pŒ Apall¿kkahalllen, R¿dtvet kirke, og Grorud fritidsklubb. Seinere gikk han pŒ Musikklinja ved Foss Vgs. og studerte deretter musikk ved Universitetet i Oslo og Rytmisk Musikkonservatorium i K¿benhavn.  Etter 9 Œr i Kongens by ble kursen vendt mot Norge og han er igjen bosatt pŒ Ammerud.

Han f¿ler seg priveligert som kan jobbe med musikk pŒ heltid. ÒDet blir et puslespill med mange arbeidsgivere, men det er jo det beste jeg veit Œ lage musikk.Ó, sier han. ÒDet er litt av en kamp Œ fŒ det til Œ bli noe, men det er jo ogsŒ hyggelige overraskelser. Det var bla. en herlig nyhet da jeg fikk vite at jeg hadde mottatt Statens Kunstnerstipend i 2009. Med det har jeg kunnet fortsette Œ bŒde produsere ny musikk og Œ utforske ukjent farvann.Ó

Ved siden av Œ jobbe som musiker er Fr¿ystein ansatt som musikkl¾rer pŒ rvoll Skole. ÒM¿tet med skolen er spennendeÓ sier Fr¿ystein. ÒForresten l¾rer jeg utrolig mye sj¿l. Fant blant annet ut at Jan Garbarek hadde gŒtt pŒ rvoll. Tror nok kanskje skolen ikke skal ha hele ¾ren... men nŒr det er sagt er det virkelig masse talent og muligheter der. Utfordringer er Œ realisere potensialet. Resursene som settes av til musikk er jo mildt sagt begrensa, men den st¿rste begrensninga er nok likevel fantasien. L¾replanen er ambisi¿s, og det kan virke avskrekkende pŒ mange.

Jeg skulle ¿nske  musikkundervisninga var sŒnn da jeg gikk pŒ Ammerud skole. Det rare med musikk er at det stort sett er det samme man driver med nŒr man begynner som nŒr man er proff. Og som med det meste annet er det lettest Œ bli god nŒr man syns det er g¿y! Da koster det ikke sŒ mye Œ ¿ve.Ó

 

 

Navn: Joakim Fr¿ystein

F¿dt: 25. April 1977, Aker Sykehus, Oslo.

Oppvekst: Ammerud i Groruddalen. Spilte i lokale band og kom til Norgesfinalen i Nordisk Rock med gruppa Vaerdedevilloss i 1995. Gikk pŒ Musikklinja ved Foss Vgs. og hadde festivalpass pŒ Vossajazz i en Œrrekke. Var deltaker pŒ flere av Norsk Jazz Forums sommerkurs og medvirket i prosjektet Bryt Lydmuren under Ultima Festivalen i 1995 og 1996.

Utdannelse:

Musikk Grunnfag Jazzgruppe & Musikkteknologi Mellomfag fra Universitet i Oslo

Musikkl¾rer og Musiker Diplom fra Rytmisk Musikkonservatorium, K¿benhavn,.

Musikalsk virksomhet:

Jobber som frilansmusiker, komponist og musikkl¾rer pŒ rvoll Skole i Oslo. Har komponert og framf¿rt musikk til en rekke sammenhenger bla. film, teater og dans. Utallige opptredener, turnŽer og innspillinger i Europa og USA med soloprosjektet Sugarghost, trioen Jogujo Circuit, E.P.O., Aida Nadeem (Irak/DK), Sidiki Camara (Mali), Nikolaj Wolf m. fl.

Nominert til Danish Music Awards 2006 i kategoriene ҁrets Nye JazznavnÓ og ҁrets Beste Crossover Jazz UtgivelseÓ. Ble i den forbindelse portrettert pŒ dansk fjernsyn, i et program der bla. Palle Mikkelborg uttalte seg om hans musikk.

Mottok i 2009 Statens Kunstnerstipend for Yngre Popul¾rkomponister og har tidligere deltatt i og gjennomf¿rt prosjekter med st¿tte fra Dansk KunstrŒd, Dansk Musikerforbund, Dansk Jazzforbund, DJBFA, KODA, British Council og andre.